
Spojme sa pre dobrú vec
Poľsko
V Poľsku môžu byť PPP projekty implementované v tých oblastiach verejných služieb, kde existujúce investičné potreby nebudú uspokojené tradičnými metódami v rámci primeraného časového horizontu. Toto sa predovšetkým týka oblastí, kde súvisiace záväzky vyplývajú z členstva v EÚ. Medzi tieto oblasti patria železnice alebo ochrana životného prostredia, ktoré vyžadujú vysoké investície.
PPP projekty možno tiež aplikovať na urbanizáciu alebo stavebnú obnovu. Možno ich použiť pri propagačných, výskumných, vzdelávacích alebo kultúrnych projektoch s cieľom podpory poskytovania verejných služieb, pokiaľ odmena súkromného partnera pochádza hlavne zo zdrojov mimo rozpočtu verejného partnera.
Poľský právny poriadok obsahuje osobitnú právnu úpravu PPP projektov. Do zákona o verejno-súkromnom partnerstve z 28. júla 2005 (ďalej aj ako "pôvodný PPP zákon") (pozri ods. 3.1 nižšie) sa vkladali veľké nádeje ako do legislatívy, ktorá priláka nové investície do PPP projektov a tým prispeje k zlepšeniu hospodárskej situácie v regióne.
Opak však bol pravdou a pôvodný PPP zákon bol často terčom kritiky z dôvodu prílišnej komplikovanosti a byrokratického zaťaženia pri implementácii PPP projektov. Trh bol voči právnemu rámcu pôvodného PPP zákona skeptický, čo sa odzrkadlilo v tom, že podľa tohto zákona neboli realizované žiadne PPP projekty. Ako náhradu trh využíval iné metódy obstarávania PPP projektov, a to najmä v oblasti cestných komunikácií.
Poľský prezident Lech Kaczynski dňa 6. januára 2009 podpísal nový zákon o verejno-súkromnom partnerstve zo dňa 19. decembra 2008 (ďalej aj ako "nový PPP zákon"). Na zhodnotenie toho, či tento nový poľský PPP zákon bude mať želaný účinok, je však ešte priskoro
Príiklady projektov:
Diaľnica A1
V krajine, kde iba 670 km ciest zodpovedá európskym štandardom, je výstavba tejto diaľnice vnímaná ako nevyhnutný predpoklad ďalšieho ekonomického rozvoja. Koncesia na diaľnicu A1 zahŕňa 152 km dlhú severno-južnú trasu diaľnice, ktorej výstavba je rozdelená do dvoch fáz. Bude spájať jedno z najväčších poľských miest, Gdansk, na pobreží Baltického mora, s mestom Toruň. Diaľnica je súčasťou
paneurópskeho dopravného koridoru VI, a tým aj súčasťou rozsiahlej integrovanej diaľničnej siete v strednej Európe, ktorá sa tiahne od Baltického po Stredozemné more a zo západnej Európy do Ruska.
V tomto koridore sa nachádzajú dôležité poľské dopravné miesta - Gdansk, Gdyňa, Lodž, Varšava a Horná Silesia, ako aj hlavná súčasť poľskej dopravnej infraštruktúry - železničná a cestná sieť. Súčasná cesta č. 1 Gdyňa - Gdansk - Toruň - Lodž -Katowice - Tešín (poľská štátna hranica) má technické parametre III a nespĺňa požiadavky na rýchlu a bezpečnú jazdu (s výnimkou časti Piotrkow Trybunalski a Čestochowa, ktorá má zodpovedajúce diaľničné parametre). Vzdialenosť z prístavných miest Gdansk / Gdyňa k poľským hraniciam s Českou republikou je približne 600 km. Celková dĺžka diaľnice A1 po dokončení by mala byť približne 560 km, čo znamená skrátenie vzdialenosti o 40 km a cestovného času približne o 1/3. V oblasti Lodže a Katowic sa bude diaľnica A1 krížiť s plánovanými diaľnicami A2 a A4 spájajúce Európsku úniu s Ruskom a Ukrajinou.
Forma PPP - DBFO (Design-Build-Finance-Operate/Navrhni-Postav-Financuj-Prevádzkuj) Zmluvné PPP
Hodnota projektu - Celková hodnota projektu: 700 mil. Eur, Stavebný kontrakt: 500 mil. Eur, Stavba: Skanska SA Poľsko (80%) a NDI (20%), Prevádzka a údržba: 5 mil. Eur ročne do roku 2039.
Financovanie - Pôžička: 500 mil. Eur (79%) od European Investment Bank (EIB), ostávajúcich 21% od Nordic Investment Bank (NIB).
Vlastný kapitál: podiel Skanska 1,7 mil. Eur. Úver poskytnutý na 30 rokov – 95% rozložených do 30 rokov, prvých 10 rokov platba úrokov, v ďalších rokoch splácanie úrokov a kapitálu. Úroková sadzba v prvých desiatich rokoch pod 4%.
Rozdelenie rizík - Riziko výstavby a riziko dostupnosti prenesené na súkromného partnera. Verejný partner nesie riziko dopytu.
Platobný mechanizmus - Platobný mechanizmus je prevažne založený na platbe za dostupnosť s menšinovým podielom tieňového mýta. Je to prvýkrát, kedy sa v Poľsku uplatňuje na poľských cestách platba za dostupnosť. Mýtny systém je tzv. „uzatvorený“, mýtny poplatok sa vyberá na konci cesty. 6 mýtnych staníc je umiestnených pri vjazdoch a výjazdoch. Mýtne sa určuje na základe kategórie vozidla (5 kategórií) a prejdenej vzdialenosti. Výška mýta je stanovená vládou a platby sú odvádzané do Národného cestného fondu na základe mesačných vyúčtovaní a po odčítaní garantovaného podielu na výbere mýtneho podľa uzatvorenej koncesnej zmluvy.
PPP zmluva - Koncesná zmluva vymedzuje rozsah zodpovedností pri zabezpečovaní prevádzky a údržby diaľnice, a to:
a) bezpečnosť a riadenie dopravy – napr. pravidelné diaľničné hliadky
b) údržba elektronického, mechanického a elektrického zariadenia
c) bežná údržba
d) pravidelné kontroly
e) zimná údržba – napr. odpratávanie snehu do 3 hodín po ukončení snehových zrážok a udržovanie jedného otvoreného jazdného pruhu v prípade abnormálnych snehových podmienok
f) administratívne procesy.
Systém trestných bodov pri nedodržaní dohodnutých štandardov, penále platené zrážkami z platieb za dostupnosť. Konečná platobná štruktúra založená na platbe za dostupnosť bola zvolená s ohľadom na predpoveď relatívne nízkej hustoty prevádzky. Výška mýtneho je stanovená tak, aby podstatná časť dopravy nepoužívala alternatívne cesty, ktorých údržba je hradená z peňazí daňových poplatníkov.
Koncesná zmluva - ustanovuje, že v prípade nedostupnosti diaľnice, napr. z dôvodu pravidelnej či mimoriadnej údržby, alebo v prípade nevyhovujúcej úrovne služieb, napr. nedostatočného odpratávania snehu či nekosenia trávy, Poľská republika uvalí zrážky a zmluvné pokuty súkromnému partnerovi.
Ďalšie oblasti:
- Železnice – železničné spojenie medzi mestom Varšava a Lodž, železničné spojenie spájajúce tri mestá a varšavský systém mestskej železničnej dopravy;
- Zdravotníctvo – nemocnica Wroclaw;
- Šport – multifunkčná športová hala pre 13.000 až 15.000 návštevníkov vo Wroclawi a štadión na Łazienkowska ul. vo Varšave;
- Voda a kanalizácia – projekt Głogów a projekty Gdaňsk a Sopoty.