Spojme sa pre dobrú vec


Nemecko

 

Nemecká vláda zaujala voči PPP projektom veľmi pozitívny prístup, a to implementáciou zákona o urýchlení PPP, ktorý má za cieľ odstránenie prekážok a bariér PPP projektov identifikovaných vládou. Tento zákon však nepokrýva všetky právne požiadavky týkajúce sa PPP projektov, preto nemecká vláda novelizovala ustanovenia iných zákonov, ktoré prekážali realizácii PPP.

 

Inštitúcie podporujúce PPP projekty sú:

  • Jednotka PPP na spolkovej a štátnej úrovni; a
  • Partnerschaften Deutschland, verejno-súkromná spoločnosť zodpovedná za posilnenie PPP v Nemecku.

 

Príklady projektov:

Životné prostredie

Napriek dlhoročnému úsiliu mesta sa nepodarilo zvýšiť kvalitu pitnej vody. Dlhodobo nevyhovujúca kvalita surovej vody získanej z miestnych zdrojov prinútila mesto hľadať alternatívne riešenia. Problémy v zásobovaní pitnou vodou boli spôsobené predovšetkým vysokým obsahom nitrátov vo vode, čo si vyžadovalo nákladovo náročnú úpravu surovej vody. Z tohto dôvodu sa mesto rozhodlo hľadať alternatívy. Ako optimálne riešenie sa našlo zásobovanie mesta z vrtov v rakúskom Weilhartsforste.

Dôvodov, prečo sa mesto Burghausen rozhodlo pre realizáciu diela formou PPP, bolo niekoľko: nedostatok peňazí mesta na financovanie, rýchla realizácia projektu ako aj záruka kvality výstavby a prevádzky zariadenia garantovaná súkromným partnerom.

Forma PPP - BFOO (Build-Finance-Own-Operate/Postav-Financuj-Vlastni-Prevádzkuj) Zmluvné PPP

Hodnota projektu - 4,9 mil. Eur (investičné náklady na výstavbu projektu)

Financovanie - Súkromný partner zabezpečil 100% financovania úverom.

Rozdelenie rizík - Riziko výstavby a riziko dostupnosti kompletne prenesené na súkromného partnera. Verejný partner nesie celé riziko dopytu.

Platobný mechanizmus - Pozostáva z 2 druhov platieb: paušálna platba za dostupnosť a platba za odobrané množstvo pitnej vody.

PPP zmluva - V prípade prerušenia dodávok vody alebo zhoršenia jej kvality sa posudzuje zodpovednosť za vzniknutú nepriaznivú situáciu. Ak je daný stav vyvolaný hrubým porušením prevádzkových predpisov alebo nedbanlivosťou prevádzkovateľa, nesie plnú zodpovednosť za spôsobené škody prevádzkovateľ (súkromný partner). Vzniká teda povinnosť úhrady zmluvnej pokuty. V prípade ak k danému nepriaznivému stavu dôjde v dôsledku nepredvídateľných a neovplyvniteľných faktorov napriek pravidelnej údržbe a teda

riadnej prevádzky, ručenie súkromný partner neposkytuje.

 

Ďalšie oblasti:

  • Zdravotníctvo – prvý PPP projekt, ktorého predmetom bolo financovanie, návrh, plánovanie, výstavba a prevádzka budov Centra pre protónovú terapiu vo fakultnej nemocnici v Essene;
  • Vzdelávanie – predmetom obstarávania bolo financovanie, návrh, výstavba a/alebo rekonštrukcia a prevádzka školských budov, väčšinou na samosprávnej úrovni: od roku 2002 do konca roka 2007 bolo uzatvorených tridsaťpäť (35) koncesných zmlúv, ktoré boli čiastočne realizované;
  • Doprava –  začiatok prípravných fáz štyroch cestných/infraštruktúrnych projektov, pre cestné komunikácie (A8, A4, A1 a A5), miestne komunikácie (región Lippe) a štátne cesty (Severné Porýnie-Vestfálsko);
  • Väznice – prvý väzenský projekt založený čisto súkromnou finančnou investíciou, väznica v meste Burg;
  • Vojenské kasárne – pilotné projekty pre modernizáciu a prevádzku vojenských kasární, a to (i) kasárne Furst-Wrede v Mníchove (€161m) a (ii) kasárne Kurmainz v Mainzi;
  • Letiská (Düsseldorf, Hamburg).

 

PPP projekty v niektorých sektoroch (väzenia a vojenské kasárne) nemôžu previesť na súkromného partnera celý rozsah prevádzkových povinností, keďže na ústavnej úrovni existujú právne obmedzenia takéhoto prevodu.

 



Vytvorte si web stránku zdarma! Webnode