
Spojme sa pre dobrú vec
Maďarsko
Maďarská legislatíva nedefinuje pojem "verejno-súkromné partnerstvo", a teda Maďarsko nemá osobitnú právnu úpravu, ktorá by konkrétne upravovala PPP projekty. Napriek tomu bola legislatíva novelizovaná tak, aby sa implementácia PPP projektov v Maďarsku uľahčila a PPP spolupráca sa už uskutočnila vo viacerých sektoroch.
Maďarská vláda vytvorila mimovládny výbor, ktorý má za úlohu koordinovať PPP projekty obstarávané rôznymi ministerstvami (ďalej aj ako "PPP výbor"). PPP výbor pripravuje potrebnú legislatívu, pripomienkuje PPP plány a monitoruje postup projektov počas ich trvania.
PPP výboru predsedá tajomník ministerstva hospodárstva a dopravy a jeho členmi sú tiež zástupcovia:
- ministerstva hospodárstva a dopravy;
- ministerstva financií;
- ministerstva spravodlivosti;
- Kancelárie predsedu vlády;
- Centrálneho štatistického úradu;
- Národnej agentúry pre rozvoj.
PPP oddelenia (útvary) tiež existujú na niektorých ministerstvách ako napríklad:
- ministerstvo hospodárstva a dopravy, ktoré má vlastné oddelenie riadenia majetku;
- ministerstvo financií, ktorá má pracovnú skupinu pre oblasť PPP; a
- Národný športový úrad, ktorý má kancelárie e pre PPP projekty.
Rozhodnutie vlády č. 2028/2007 (II 28) obsahuje ďalšie ustanovenia týkajúce sa PPP výboru a stanovuje povinnosť výboru vyjadrovať sa k životaschopnosti a hodnote plánovaných PPP projektov.
Príklady projektov:
Doprava
Diaľnica M6
Rozvíjajúce sa ekonomiky štátov regiónu strednej, východnej a juhovýchodnej Európy a osobitne Maďarska s polohou v centre regiónu, si vyžadujú obrovské investície do infraštruktúry, a to najmä do dopravnej. Súčasťou ambiciózneho programu výstavby diaľnic v Maďarskej
republike, ktorý sa vo veľkej miere realizuje formou PPP, je výstavba diaľnice M6 medzi Budapešťou a mestom Pécs, ktoré sa nachádza na juhu krajiny (maďarsko-chorvátska hranica). Diaľnica je rozdelená na štyri časti, z ktorých tri sa realizujú formou PPP. PPP totiž umožnilo výstavbu diaľnic s tým, že sa splátky na jej výstavbu a prevádzku rozdelia pomerne v čase a zároveň umožnia zabezpečiť túto infraštruktúru kvalitne a efektívne.
Projekt je realizovaný formou koncesie – štát odovzdal súkromnému partnerovi (koncesionárovi) právo na prevádzku a údržbu diaľnice, ktorú zároveň postavil a zafinancoval na vopred dohodnutú dobu 22 rokov. Štát diaľnicu po celú dobu vlastní, po uplynutí 22 rokov koncesionár štátu diaľnicu „odovzdá“ naspäť a štát sa môže rozhodnúť, či diaľnicu nechá ďalej prevádzkovať súkromného partnera alebo prevádzku a údržbu zabezpečí inak.
Prvá časť novej diaľnice M6 má dĺžku 60 km so začiatkom v meste Érd, ležiacom na juhozápade budapeštianskej spádovej oblasti. Diaľnica vedie rovnobežne s Dunajom smerom na juh k mestu Dunaújváros, až po križovatku s budúcou diaľnicou M8, pretínajúcou trasu diaľnice M6 západo-východným smerom.
Okrem samotnej diaľnice bolo zhruba v strede tejto časti vybudované aj stredisko správy a údržby diaľnice, odkiaľ sa nová komunikácia monitoruje, udržuje a kontroluje. Výstavba diaľnice M6 je ukážkou toho, ako rekordne rýchlo je možné dokončiť PPP projekty v prípade efektívnej a účinnej spolupráce všetkých partnerov.
Forma PPP - DBFO (Design-Build-Finance-Operate/Navrhni-Postav-Financuj-Prevádzkuj) Zmluvné PPP
Hodnota projektu - 482 mil. Eur (celkové náklady na výstavbu, prevádzku i údržbu do roku 2026)
Financovanie - Súkromný partner zabezpečil 100% financovania, z toho:
- úver: 423 mil. Eur (90%) s účasťou EIB
- kapitál: 47 mil. Eur (10%)
Rozdelenie rizík - Riziko výstavby a riziko dostupnosti kompletne prenesené na súkromného partnera. Verejný partner nesie celé riziko dopytu.
Platobný mechanizmus - Založený len na dostupnosti diaľnice (platby za dostupnosť), pri ktorom súkromný partner získava pevné mesačné platby bez ohľadu na objem dopravy.
PPP zmluva - Koncesná zmluva ustanovuje, že v prípade nedostupnosti diaľnice, napr. z dôvodu pravidelnej či mimoriadnej údržby, alebo v prípade nevyhovujúcej úrovne služieb, napr. nedostatočného odpratávania snehu či nekosenia trávy, Maďarská republika uvalí zrážky a zmluvné pokuty súkromnému partnerovi.
Inovačná a komplexne vypracovaná štruktúra financovania: zabudovaný mechanizmus na zníženie kurzového rizika a rizika inflácie (súkromný investor dopredu vymedzil, ktoré náklady sa budú uhrádzať v Eur, ktoré v Ft a ktoré ich súčasti sa budú upravovať v závislosti od inflácie daných mien).
Metro 4 Budapešť
V roku 1998 samospráva mesta Budapešť spolu s Vládou Maďarskej republiky začali s obstarávaním podzemnej trasy metra s názvom Metro 4 ako odpoveď na zlú dopravnú situáciu v meste. Z dôvodu nedostatku financií však výstavba začala až v roku 2005. 10 zastávok podzemnej trasy Metra 4 medzi železničnou stanicou Kelenfold a železničnou stanicou Keleti bude poskytovať adekvátny dlhodobý servis oblasti zvanej Južná Buda v Budapešti v súvislosti s urbanistickým rozvojom. Predpokladá sa, že množstvo obyvateľov, ktorí budú denne využívať Metro 4 sa má zvýšiť na 523 000 prvý rok prevádzky a až na 715 000 v ďalších rokoch. Výstavba projektu má priniesť významné zlepšenie dopravy v hlavnom meste Maďarska s počtom obyvateľov viac ako 2 milióny.
Z hľadiska technických parametrov má byť maximálna dosiahnuteľná rýchlosť medzi jednotlivými zastávkami 70-80 km/h s priemernou rýchlosťou 30 km/h. Plánovaná dĺžka trasy má byť 7,3 km. Zastávky budú vybudované v hĺbke medzi 12,9 – 30 m.V prvej fáze projektu bude vybudovaných 10 zastávok metra: Kelenfold pu, Tetenvi ut, Bocskai ut, Moricz Zsigmond Korter, Szent Gellert ter, Fovam ter, Kalvin Ter, Rakoczi ter, Nepszinhaz utca a Keleti palya udvar.
Projekt je realizovaný spoločnosťou DBR Metro projekt, ktorá pri výstavbe tunela pre Metro 4 spolupracuje s konzorciom s názvom Bamco. Stavba projektu má byť podľa oficiálnych informácií ukončená do roku 2009, podľa posledných informácií až v roku 2010.
V súvislosti s výstavbou trasy Metra M4 je potrebné tiež realizovať výstavbu na ploche 84 000 metrov štvorcových pre správu údržby Metra 4 pri Kelenfold zastávke.
Forma PPP - DBFO (Design-Build-Finance-Operate/Navrhni-Postav-Financuj-Prevádzkuj) Zmluvné PPP
Hodnota projektu - 1,7 mld. Eur (celková hodnota investícií), konzorcium Bamco poskytne – 216 mil. Eur na výstavbu tunela, ktorým povedie metro. Zvyšok bude financovaný úverom.
Financovanie - Vláda Maďarskej republiky zabezpečí 75% financovania projektu - úver poskytne 100% (European Monetary Institute), časť investícií bude poskytnutých mestom Budapešť, 25 % financií zabezpečí súkromný investor.
Rozdelenie rizík - Riziko výstavby bolo alokované na spoločnosti DBR Metro projekt a konzorcium Bamco.
Ďalšie oblasti:
- vzdelávanie – projekty pre školy a ubytovanie spojené so vzdelávaním;
- šport – budapeštianska športová hala a iné zariadenia mimo Budapešti;
- väzenstvo – projekt väzníc v Szombathely a Tiszalök;
- doprava – cestná infraštruktúra vrátane diaľnic M5 a M6 a projekty železničnej dopravy;
- kultúra – múzeá a divadlá (vrátane projektu Palác umení).