
Spojme sa pre dobrú vec
Česká republika
Česká republika nemá osobitný zákon, ktorý by upravoval PPP projekty. PPP projekty sú realizované podľa ustanovení českého koncesného zákona alebo českého zákona o verejnom obstarávaní. Tieto dva zákony regulujú výber súkromného partnera pre PPP projekt.
V snahe napomôcť rozvoju PPP projektov česká vláda tiež začala uplatňovať politiku predstavujúcu PPP ako štandardný nástroj pre poskytovanie verejných služieb a verejnej infraštruktúry. Vláda sleduje dosiahnutie dlhodobého ekonomického a sociálneho rastu a rozvoja prostredníctvom PPP projektov. Cieľom podpory PPP koncepcie českej vlády, ktorá schvaľuje implementáciu PPP projektov a zabezpečuje ich reguláciu, je, aby rástol počet realizovaných PPP projektov v Českej republike.
Vládou podporovaným orgánom na podporu PPP je v Českej republike PPP Centrum, a.s. (ďalej ako “PPP Centrum”), akciová spoločnosť, ktorá bola založená 1. júla 2004 Ministerstvom financií Českej republiky (na základe vládneho uznesenia) s cieľom podpory implementácie PPP projektov. PPP Centrum pracuje výlučne pre verejný sektor a medzi jeho klientov patria rôzne ministerstvá a samosprávy vrátane Ministerstva financií Českej republiky, ktoré je jeho jediným akcionárom. PPP Centrum je zodpovedné za tvorbu stratégie a metodiky vo vzťahu k PPP projektom, jeho úloha sa však prekrýva so všeobecnou legislatívnou úlohou Ministerstva pre regionálny rozvoj.
PPP Centrum bolo založené s cieľom zrýchlenia prípravy vhodného právneho prostredia a metodických postupov vo vzťahu k PPP projektom. Jeho misiou je aplikovať vedomosti z praktických skúseností vedenia a prípravy PPP projektov, a vystupovať ako vedomostné centrum pre implementáciu PPP projektov. Spolu s Ministerstvom financií Českej republiky a Ministerstvom pre regionálny rozvoj Českej republiky vytvára PPP Centrum metodické usmernenia, ktoré predstavujú základný návod, resp. poradenstvo pre jeho klientov vzhľadom na prípravu a implementáciu PPP projektov v súlade s českým právom.
Asociácia pre podporu projektov partnerstva verejného a súkromného sektora (ďalej aj ako „Asociácia PPP“) bola založená v roku 2004 ako protiváha súkromného sektora voči vládnemu PPP Centru. Jej členmi sú súkromné spoločnosti zaujímajúce sa o PPP projekty vrátane finančných inštitúcií, stavebných a technologických spoločností, právnikov, finančných a technických poradcov a marketingových a mediálnych spoločností. Hlavné aktivity Asociácie PPP sú:
- poskytovanie, šírenie a aktívna výmena informácií o legislatíve, metodike a realizácii PPP projektov;
- spolupráca s orgánmi verejného sektora;
- aktívna účasť pri príprave a hodnotení potenciálnych PPP projektov;
- organizovanie konferencií a seminárov;
- udržiavanie PPP knižnice; a
- kultivovanie, udržiavanie kontaktov a výmena skúseností so zahraničnými inštitúciami a organizáciami zaoberajúcimi sa PPP
Príklady projektov:
Doprava
Diaľnica D 47
Česká vláda v roku 1996 zvažovala návrhy na výstavbu diaľnice D 47 z Brna k poľskej hranici, neďaleko Ostravy. Prognózy premávky a pravdepodobná výška mýta, aj po zohľadnení podpory zo strany EÚ, nestačili na zabezpečenie ekonomickej a finančnej realizovateľnosti diaľnice. Pritom vysoké boli aj projektové náklady (0,8 – 1 mld. €), čo bolo pre celý projekt nevýhodou. Konzorciu vedenému izraelskou spoločnosťou Housing and Construction sa udelila koncesia typu PPP, ktorú mala financovať skupina komerčných veriteľov. Táto stavba vyžadovala dlhodobé úverové zdroje, ktoré mohli poskytnúť iba rozvojové banky typu EBOR, EIB a pod. Keďže vláda nedodržala stanovené postupy medzinárodných výberových konaní, nebolo možné získať prístup k týmto bankovým zdrojom, preto tento projekt stroskotal. V apríli 2003 sa česká vláda rozhodla zrušiť kontrakt z dôvodu kritiky ceny a opomenutí v kontrakte aj napriek možným pokutám za predčasné ukončenie. V júli toho istého roka bola odsúhlasená kompenzácia po prešetrení prípadu parlamentnou komisiou, ktorá skúmala okolnosti projektu a jeho predčasného ukončenia.
Integrovaný systém parkovania Hradec Králové
Ako mnoho podobných stredne veľkých a veľkých miest riešil Hradec Králové problémy s parkovaním návštevníkov aj rezidentov v meste. Chýbala celková koncepcia a organizácia bola roztrieštená medzi rôzne odbory mesta. Mesto Hradec Králové sa rozhodlo situáciu vyriešiť pomocou Integrovaného systému parkovania, ktorý zahŕňa nadzemné parkovacie miesta, miesta v parkovacích a multifunkčných objektoch a ich spoplatňovanie. Parkovanie je organizované do zón a rieši ako parkovania návštevníkov, tak dlhodobé
parkovanie abonentov a rezidentov.
Integrovaný parkovací systém (s celkovou plánovanou kapacitou cca 7 700 parkovacích miest) bol zverený formou koncesie súkromnej firme, ktorá sa zaviazala dobudovať zamýšľaný parkovací dom Katschnerka, vybudovať ďalší parkovací objekt a investovať vopred daný finančný obnos do parkovacieho systému počas doby projektu - 30 rokov. Súkromnému partnerovi patrí výnos z parkovného, verejný
partner sa zaväzuje spolupracovať v regulácii parkovania na verejných komunikáciách. Celý systém je koncipovaný ako samofinancovateľný.
Forma PPP - BOT (Built-Operate-Transfer/Postav-Prevádzkuj-Preveď) Zmluvné PPP
Hodnota projektu - 1 288 tis. Eur (záväzok investícií koncesionára do parkovacieho systému v priebehu 30 rokov koncesie) + 6 000 tis. Eur (záväzok koncesionára na vybudovanie ďalšej parkovacej kapacity 500 miest s daným priemerným nákladom)
Stav projektu - Integrovaný systém parkovania v prevádzke, parkovací dom Katschnerka vo výstavbe.
Financovanie - Projekt je založený na samofinancovaní Integrovaného systému parkovania.
Rozdelenie rizík - Riziko výstavby a riziko dostupnosti parkovacích kapacít je kompletne prenesené na súkromného partnera. Súkromný
partner nesie obmedzené riziko dopytu (kooperácia verejného partnera pri regulácii cien vedúca k samofinancovateľnosti).
Platobný mechanizmus - Súkromnému partnerovi patria príjmy z parkovacích miest v systéme. Mesto platí za miesta v systéme vyhradené pre osoby s telesným a zdravotným postihnutím.
PPP zmluva - Súkromný partner spravuje všetky parkovacie zóny a zaväzuje sa vybrané prostriedky investovať späť do parkovacieho systému. V prípade problémov samofinancovateľnosti systému sa verejný partner zaväzuje adekvátne upraviť cenovú reguláciu
parkovného na verejných komunikáciách. Cena parkovného podlieha schvaľovaniu verejným partnerom. Súkromný partner sa zaväzuje v priebehu projektu vybudovať parkovací dom Katschnerka, ďalší parkovací objekt s danou kapacitou a preinvestovať určitý objem finančných prostriedkov do parkovacieho systému. Po skončení projektu bude prevedený majetok na verejného partnera za zostatkovú cenu.
Ďalšie oblasti:
Spravodlivosť - výstavba pobočky Krajského súdu Plzeň v Ústí nad Labem
Väzenstvo – výstavba väznice s ochranou s kapacitou 500 miest
Zdravotníctvo - ubytovňa hotelového typu a parkovisko v areáli Ústrednej vojenskej nemocnice Praha – Střešovice
Regenerácia brownfieldu Ponava - vybudovanie športového a voľnočasového centra