
Spojme sa pre dobrú vec
Revitalizácia železničných staníc
V rámci transformácie železničnej dopravy na Slovensku vznikli tri rôzne spoločnosti, každá s iným kľúčovým obchodným zameraním. Železnice Slovenskej republiky, Bratislava sa stali správcom železničnej infraštruktúry na Slovensku a tak zdedili okrem iného infraštrukturálneho majetku aj viac ako 400 železničných staníc a zastávok obsluhujúcich osobnú ale aj
nákladnú dopravu.
Hlavným cieľom projektu Moderná Stanica je prispieť k zvýšeniu kultúry cestovania, komfortu a bezpečnosti cestujúcej verejnosti
a návštevníkov železničných staníc.
Ambíciou projektu je:
- zabezpečiť revitalizáciu a modernizáciu železničných staníc
- priblížiť sa európskemu štandardu v oblasti komfortu poskytovaných služieb cestujúcim
- ponúknuť lepšie služby svojim hlavným obchodným partnerom - dopravcom v osobnej a nákladnej železničnej doprave a skvalitniť službu verejnosti, zákazníkovi, na základe čoho bude možné očakávať vyšší záujem o železničnú prepravu a sprievodne i zvýšenú návštevnosť v objektoch železničných staníc
- poskytnúť kultúrnejšie a príjemnejšie prostredie širokej cestujúcej verejnosti
- oživiť prostredie železničných staníc tak v interiéroch ako aj exteriéroch a predstaničných priestoroch
- podporiť rozvoj podnikateľských aktivít v priestoroch staníc, s využitím spravidla vynikajúcej polohovej renty týchto nehnuteľností a vysokej koncentrácie potenciálnych zákazníkov
- lepšie využitie priestorov
- zníženie nákladov na údržbu a prevádzku železničných staníc
Vzhľadom na veľký počet staníc a obmedzené finančné prostriedky sa ŽSR rozhodlo modernizovať stanice formou PPP projektov. Súkromní partneri by sa v rámci projektu Moderná stanica mali zaviazať vykonať obnovu železničných staníc prostredníctvom investícií, pričom ako protihodnotu za vynaložené investície získajú od ŽSR právo dlhodobo užívať komerčné priestory v rámci revitalizovanej stanice.
Dĺžka užívania komerčných priestorov, výška investície do stanice ako aj každoročný poplatok za užívanie bude predmetom súťažného konania uchádzačov. V prvej fáze sa bude súťažiť o štyri stanice v Žiline, Trenčíne, Prievidzi a Bratislave (Nové Mesto).
Partneri - Železnice Slovenskej republiky, Bratislava a súkromný partner ešte nie je vybraný
Forma PPP - DBFO (Design-Build-Finance-Operate/Navrhni-Postav-Financuj-Prevádzkuj), Zmluvné PPP
Hodnota projektu - Investičné náklady budú známe po skončení výberového konania.
Dĺžka projektu - Príprava a výstavba projektu by nemala presiahnuť 2 roky. Očakáva sa, že zmluvný vzťah so súkromným partnerom
presiahne 20 rokov.
Stav projektu - Prebieha výberové konanie súkromného partnera pre prvé štyri stanice.
Financovanie - Súkromný partner zabezpečí 100% financovania.
Rozdelenie rizík - Súkromný investor na seba prevezme riziko výstavby (prípadné prekročenie nákladov na stavbu, oneskorený termín dokončenia stavby, porušenie environmentálnych štandardov alebo technických noriem a pod.), riziko dostupnosti (pri nedodržaní kvality dodanej stavby resp. dostupnosti priestoru ako bolo dohodnuté v zmluve bude mať investor menší priestor na vyjednanie výšky nájomného od koncového užívateľa) a riziko dopytu (ak by o komerčné priestory nebol záujem v miere, v akej sa predpokladalo, investor realizuje stratu).
Platobný mechanizmus - Súkromný partner získava platby za nájom komerčných priestorov od podnájomníkov. Od verejného partnera získava len právo užívať priestory.
PPP zmluva - Návrh koncesnej zmluvy pre účely projektu revitalizácie je veľmi komplexný a komplikovaný, nakoľko rieši celý okruh záväzkov a vzťahov medzi verejným partnerom a investorom, medzi inými napr.:
- vymedzenie predmetu revitalizácie
- záväzky zmluvných strán
- finančnú silu investora
- vytvorenie projektovej dokumentácie
- odsúhlasenie projektovej dokumentácie zo strany ŽSR
- rekonštrukčné práce
- harmonogram prác
- odovzdanie staveniska
- kvalitu používaných materiálov
- odovzdanie/prevzatie diela (stanice po rekonštrukcii)
- dlhodobý nájomný vzťah
- opravy a údržbu počas dlhodobého nájomného vzťahu
- vlastnícke právo k výsledkom rekonštrukčných prác
- prípadné zlyhanie investora
- mechanizmus vysporiadania zmluvných strán
- sankcie
- ukončenie zmluvy
Implementácia projektu a jeho výsledky - Projekt je na začiatku, zatiaľ prebieha registrácia súkromných partnerov.