Spojme sa pre dobrú vec


Revitalizácia železničných staníc

 

V rámci transformácie železničnej dopravy na Slovensku vznikli tri rôzne spoločnosti, každá s iným kľúčovým obchodným zameraním. Železnice Slovenskej republiky, Bratislava sa stali správcom železničnej infraštruktúry na Slovensku a tak zdedili okrem iného infraštrukturálneho majetku aj viac ako 400 železničných staníc a zastávok obsluhujúcich osobnú ale aj

nákladnú dopravu.

Hlavným cieľom projektu Moderná Stanica je prispieť k zvýšeniu kultúry cestovania, komfortu a bezpečnosti cestujúcej verejnosti

a návštevníkov železničných staníc. 

 

Ambíciou projektu je:

  • zabezpečiť revitalizáciu a modernizáciu železničných staníc
  • priblížiť sa európskemu štandardu v oblasti komfortu poskytovaných služieb cestujúcim
  • ponúknuť lepšie služby svojim hlavným obchodným partnerom - dopravcom v osobnej a nákladnej železničnej doprave a skvalitniť službu verejnosti, zákazníkovi, na základe čoho bude možné očakávať vyšší záujem o železničnú prepravu a sprievodne i zvýšenú návštevnosť v objektoch železničných staníc
  • poskytnúť kultúrnejšie a príjemnejšie prostredie širokej cestujúcej verejnosti
  • oživiť prostredie železničných staníc tak v interiéroch ako aj exteriéroch a predstaničných priestoroch
  • podporiť rozvoj podnikateľských aktivít v priestoroch staníc, s využitím spravidla vynikajúcej polohovej renty týchto nehnuteľností a vysokej koncentrácie potenciálnych zákazníkov
  • lepšie využitie priestorov
  • zníženie nákladov na údržbu a prevádzku železničných staníc

Vzhľadom na veľký počet staníc a obmedzené finančné prostriedky sa ŽSR rozhodlo modernizovať stanice formou PPP projektov. Súkromní partneri by sa v rámci projektu Moderná stanica mali zaviazať vykonať obnovu železničných staníc prostredníctvom investícií, pričom ako protihodnotu za vynaložené investície získajú od ŽSR právo dlhodobo užívať komerčné priestory v rámci revitalizovanej stanice.

Dĺžka užívania komerčných priestorov, výška investície do stanice ako aj každoročný poplatok za užívanie bude predmetom súťažného konania uchádzačov. V prvej fáze sa bude súťažiť o štyri stanice v Žiline, Trenčíne, Prievidzi a Bratislave (Nové Mesto).

 

Partneri - Železnice Slovenskej republiky, Bratislava a súkromný partner ešte nie je vybraný

Forma PPP - DBFO (Design-Build-Finance-Operate/Navrhni-Postav-Financuj-Prevádzkuj), Zmluvné PPP

Hodnota projektu - Investičné náklady budú známe po skončení výberového konania.

Dĺžka projektu - Príprava a výstavba projektu by nemala presiahnuť 2 roky. Očakáva sa, že zmluvný vzťah so súkromným partnerom

presiahne 20 rokov.

Stav projektu - Prebieha výberové konanie súkromného partnera pre prvé štyri stanice.

Financovanie - Súkromný partner zabezpečí 100% financovania.

 

Rozdelenie rizík - Súkromný investor na seba prevezme riziko výstavby (prípadné prekročenie nákladov na stavbu, oneskorený termín dokončenia stavby, porušenie environmentálnych štandardov alebo technických noriem a pod.), riziko dostupnosti (pri nedodržaní kvality dodanej stavby resp. dostupnosti priestoru ako bolo dohodnuté v zmluve bude mať investor menší priestor na vyjednanie výšky nájomného od koncového užívateľa) a riziko dopytu (ak by o komerčné priestory nebol záujem v miere, v akej sa predpokladalo, investor realizuje stratu).

 

Platobný mechanizmus - Súkromný partner získava platby za nájom komerčných priestorov od podnájomníkov. Od verejného partnera získava len právo užívať priestory.

 

PPP zmluva - Návrh koncesnej zmluvy pre účely projektu revitalizácie je veľmi komplexný a komplikovaný, nakoľko rieši celý okruh záväzkov a vzťahov medzi verejným partnerom a investorom, medzi inými napr.:

  • vymedzenie predmetu revitalizácie
  • záväzky zmluvných strán
  • finančnú silu investora
  • vytvorenie projektovej dokumentácie
  • odsúhlasenie projektovej dokumentácie zo strany ŽSR
  • rekonštrukčné práce
  • harmonogram prác
  • odovzdanie staveniska
  • kvalitu používaných materiálov
  • odovzdanie/prevzatie diela (stanice po rekonštrukcii)
  • dlhodobý nájomný vzťah
  • opravy a údržbu počas dlhodobého nájomného vzťahu
  • vlastnícke právo k výsledkom rekonštrukčných prác
  • prípadné zlyhanie investora
  • mechanizmus vysporiadania zmluvných strán
  • sankcie
  • ukončenie zmluvy

Implementácia projektu a jeho výsledky - Projekt je na začiatku, zatiaľ prebieha registrácia súkromných partnerov.

 



Tvorba web stránok zdarma Webnode