
Spojme sa pre dobrú vec
PR1BINA
Odôvodnenie stavby:
Nevyhovujúci stav cestných komunikácií - Stav existujúcich ciest 1. triedy I/65 a I/66 dlhodobo nevyhovovali technickým požiadavkám a potrebám cestujúcich. Rastúca intenzita dopravy sa často podpísala pod vytvárajúce sa kolóny a množstvo závažných dopravných nehôd.
Očakávané prínosy:
Bezpečnosť a životné prostredie - Rýchlostná cesta R1 PR1BINA s 2x2 jazdnými pruhmi zabezpečila plynulosť a zároveň poskytla vyššiu bezpečnosť jej užívateľom. Nová komunikácia je zväčša vedomá mimo zastavené územia.
Sociálny a ekonomikcý prínos projektu - Výstavba novej rýchlostnej komunikácie mala význam nielen z hľadiska rozvoja cestnej siete a nadregionálnych dopravných vzťahov, ale taktiež z hľadiska ekonimického rozvoja, zníženia regionálnych rozdielov, zvýšenia atraktivity územia pre investorov a vytvárania nových pracovných miest.
Financovanie projektu:
Celková výška nákladov na naprojektovanie, výstavbu, prevádzku a údržbu rýchlostnej cesty R1 PR1BINA je viac ako 1,2 miliardy eur.
Vklad akcionárov spoločnosti GRANVIA, a.s. predstavuje 149 miliónov eur prevažne v podobe podriadeného dlhu.
Formou seniorného úveru projekt pôvodne financovalo 13 komerčných bánk: Calyon, Banco Bilbao Vizcaya Argentaria S.A. Paris Branch, Société Générale, Bayerische Hypo-und Vereinsbank AG - München, DEXIA Crédit Local, KfW IPEX-Bank GMBH, Bayerische Landesbank, Erste Group Bank AG, BNP Paribas S.A., ING Bank N.V - London Branch, Natixis, NIBC Bank N.V., UniCredit Bank Slovakia A.S. Dôležité miesto vo financovaní projektu patrí Európskej banke pre obnovu a rozvoj (EBOR), ktorá na začiatku projektu poskytla konzorciu GRANVIA, a.s. najvyšší úver predstavujúci 20% z celkovej sumy 984 miliónov eur.
V novembri 2013 bolo pôvodné financovanie nahradené novým s výhodnejšími podmienkami. Refinancovanie projektu sa uskutočnilo formou vydania projektových dlhopisov a prinieslo Verejnému obstarávateľovi úsporu vo výške približne 145 miliónov euro.
Deutsche Bank zohrala strategickú úlohu pri refinancovaní projektu, ktoré štrukturovala a manažovala s podporou akcionárov spoločnosti GRANVIA, a.s.: Vinci Concessions a Meridiam Infrastructure.
Projekt PR1BINA (projekt PPP - rýchlostná cesta R1) je historicky prvým projektom verejno-súkromného partnerstva (Public Private Partnership) tohto rozsahu na Slovensku.
Projekt spočíva v zabezpečení financovania, naprojektovania, výstavby, prevádzkovania a údržby rýchlostnej cesty s dvakrát dvomi jazdnými pruhmi v celkovej dĺžke 51,6 km počas 30 rokov. Novovybudovaná rýchlostná cesta spája mesto Nitra a obec Tekovské Nemce. Súčasťou projektu je aj obchvat mesta Banská Bystrica.
Prvé tri úseky (Nitra - Selenec, Selenec - Beladice, Beladice - Tekovské Nemce) nadväzujú na úseky R1 Nitra - Trnava a Hronský Beňadik - Banská Bystrica, čím vznikol 167 km dlhý ťah R1 Trnava - Banská Bystrica.
Projekt realizuje konzorcium GRANVIA, a.s., výherca výberového konania, na základe Koncesnej zmluvy, ktorú uzatvorilo so Slovenskou republikou zastúpenou Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR 23. marca 2009.
Stavbu zhotovila spoločnosť Granvia Construction, s.r.o.
Prevádzku a údržbu rýchlostnej cesty R1 PR1BINA zabezpečuje spoločnosť Granvia Operation, a.s. (viď. Štruktúra partnerov projektu).
Projekt R1 PR1BINA je tzv. projektom „na zelenej lúke" (z anglického výrazu „green field project"). Týmto názvom sú všeobecne označované projekty, ktoré sú realizované bez obmedzení vyplývajúcich z predchádzajúcej činnosti. V prípade diaľničných projektov ide o výstavbu celkom novej cestnej infraštruktúry. Opakom „green field" projektu je „brown field" projekt. Príkladom „brown field projektu" je rekonštrukcia už existujúcej cestnej infraštruktúry.
Existuje mnoho modelov PPP projektov. Projekt R1 PR1BINA je príkladom tzv. DBFOM PPP projektu. Pri tomto modeli koncesionár zodpovedá za naprojektovanie (Design), výstavbu (Build), financovanie (Finance), prevádzku (Operate) a údržbu (Maintenance).
4 úseky projektu R1 PR1BINA :
1. úsek Nitra, západ - Selenec v dĺžke 12,6 km
2. úsek Selenec - Beladice v dĺžke 19 km
3. úsek Beladice - Tekovské Nemce v dĺžke 14,3 km
4. úsek Banská Bystrica - severný obchvat v dĺžke 5,7 km
Dátum otvorenie úsekov :
1. úsek Nitra, západ - Selenec............................28. október 2011
2. úsek Selenec - Beladice ............................ ....28. október2011
3. úsek Beladice - Tekovské Nemce...................28. október 2011
4. úsek Banská Bystrica - severný obchvat.......27. júl 2012
Hlavná trasa |
|
Dĺžka: |
51, 6 km |
Kategória: |
R 22,5 |
Plocha vozoviek na R1: |
1 100 000 m2 |
Počet stavebných objektov: |
850 |
Mostné objekty – výstavba a vyvolané úpravy |
|
Celkový počet: |
84 |
Celková dĺžka mostov: |
6 843 m |
Mimoúrovňové križovatky |
|
Počet: |
6 |
Protihlukové steny |
|
Počet objektov: |
41 |
Celková dĺžka: |
32 611 m |
Oporné a zárubné múry |
|
Počet objektov: |
27 |
Celková dĺžka: |
4 362 m |
Prekládky a vyvolané úpravy ostatných komunikácií |
|
Počet objektov: |
59 |
Prekládky a vyvolané úpravy inžinierskych sietí |
|
Vodohospodárske objekty: |
187 |
Objekty elektro: |
255 |
Prekládky plynovodu: |
35 |
Názov stavby |
|
Rýchlostná cesta R1, Nitra, západ – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat, projekt PPP |
|
Druh stavby |
|
Novostavba |
|
Verejný obstarávateľ |
|
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, Námestie slobody 6, 810 05 Bratislava |
|
Koncesionár |
|
Granvia, a.s., Pri Trati 25/a, 821 06 Bratislava |
|
Zhotoviteľ |
|
Granvia Construction, s.r.o., Pri Trati 25/a, 821 06 Bratislava |
|
Generálny projektant |
|
Dopravoprojekt, a.s., Kominárska 2,4, 832 03 Bratislava 3 |
|
Valbek, Vaňurova 505/17, 460 01 Liberec, ČR |